Мога да стартирам тривиално с това какво гигантско влияние имаше поредицата „Лудия Макс” за съвременната поп-култура, но няма да обиждам интелекта Ви. Ще оставя „Пътят на яростта“ да го направи вместо мен. При все факта, че е един от най-кинематографичните екшъни за последните години, четвъртият филм от сагата е, чисто и просто, ментален Армагедон. Няколкото наистина феноменални авто-мото каскади, гарнирани със зрелищно деструктивни сикуънси, не извиняват абсурдния сюжетен вакуум и душевната парализа на героите вътре. Той е едно двучасово преследване в пустинята, без цел и посока, и без централен персонаж, за когото да Ви пука.
Малко е спорно да квалифицирам „Пътят на яростта” като епизод от „Лудия Макс”. Ако Джордж Милър не беше режисьор, филмът можеше да се казва другояче и само шепа хора щяха да ги асоциират. Да, вътре има човек на име Макс, който не е психически стабилен, ала това определено не е онзи Макс Рокатански. Нещо повече – дори не е особено интересен като личност. Ала нека не изпреварвам събитията и Ви запозная с т.нар „сюжет”, или поне с извинението за такъв. Цялото повествование гравитира около опълчването на бойната мадама Фюриоза /Чарлийз Терон/, която предава своя лорд Имортан Джо /брей, колко „мета” – актьор от „Mad Max 1” играе злодей и тук, уа-а-у!/ и краде цистерна, пълна с петрол, вода и най-чистокръвните компаньонки от Цитаделата му. Мисията й е да се върне в родния Оазис, а нейни сътрудници по неволя стават трупната маса с промит мозък – Нукс /Никълъс Холт/, отряд от пясъчни бабушкери и… хм-м, сигурен съм, че забравям някого… а, да, и един брой луд Макс.
Въпреки че името му краси заглавието, Макс е понижен да служи като второстепенен образ в собствения си франчайз, Билбо Бегинс-style. Той несъмнено е едно от главните действащи лица, но реалният мотиватор на действието е Фюриоза, а единственият катализатор на емоции е Нукс, докато г-н Рокатански е оставен да бездейства и ползата му за развоя на събитията е минимална. Партньорите му го засенчват и надиграват до такава степен, че също като Роналдо, след двадесет минути може да си забравите, че е част от отбора. Истинската звезда в „Пътят на яростта” е Фюриоза, представена като женски вариант на Макс, по същия начин, по който Анджелика бе алтернатива на Джак Спароу в „Карибски пирати 4“, но с тази разлика, че Фюриоза има много по-широк фронт за развитие и елемент на персонална мистерия – тя стреля по-добре от Макс, шофира по-добре от него и почти го пребива от бой, нищо че е с минус една ръка. От своя страна, той се държи като пасивно-агресивен съпруг – мълчи и изпълнява нарежданията на партньорката си, но тайно иска да се отърве от нея.
Лудия Бейн е заобиколен от модели на Victoria’s Secret, които го ползват за общ работник
Освен да бъде тормозен от саката жена, Макс е принуден да спасява групичка онеправдани ханъми в напреднала бременност, които го ненавиждат, просто защото е мъж. Не искам да твърдя, че филмът проповядва радикален феминизъм, но със сигурност е лишен от осезаема мъжественост. /хващам се на бас, че шовинистът Мел Гибсън е получил най-малкото язва, докато е гледал как Рокатански бива принизен до изпълнител на женски капризи/ В трилогията от миналия век /и всички знаете, че като казвам „трилогия” имам предвид “The Road Warrior”, понеже втората част дефинира цялата поредица/ Макс бе циментиран в историята на киното с авторитета си на самотен боец, оцеляващ в суровото бъдеще, благодарение на собствените си умения. Сега обаче, Макс е зависим от стадо женствени инкубатори, ограничен от техните нужди и командван от видимо по-опитна амазонка, без чиято помощ би бил загубен. Това демитологизира персонажа на Макс по криминален начин, смъквайки ореола на пост-апокалиптична икона от главата му по безпощаден начин.
Отделно от това, Макс е претърпял характеристични промени, които спокойно могат да изнервят старите фенове. Най-явната от тях е смяната на актьора, но тя не се брои, тъй като бе неизбежна. Дъртият антисемит Мел Гибсън е аут, заменен от британската надежда Том Харди. Колкото и да го харесвам, грозната истина е, че в „Пътят на яростта” Харди се държи точно като бивш модел – изглежда изкуствено, но атрактивно, стига да не си отваря устата. Очевидно дистанциран от корените на типажа си, незаинтересован от играта си и присъстващ само тялом, Том Харди изглежда на ръба на нелепостта. Не че Гибсън беше някакъв стожер на актьорското майсторство, но той поне вкара незабравима каризма в изпълнението си. За сметка на него, Харди играе вдървено и сякаш насила. Връх са репликите му – почти всяка, от общо десетте, е поднесена със стряскащо некомпетентна интонация, водеща до кикот.
Не мисля, че е добра идея за младо момиче да се лишава от подобен аксесоар, ако смята да се мотае със загорял отшелник в пустинята
На последващо място, тежкото минало на Макс също е обект на корекции и бившето ченге вече не страда за мъртъв син, а за мъртва дъщеря. Не е кой знае какво, но тази промяна е оставена без логично обяснение, което дразни. Да не говорим, че емблематичното му МПС „Интерсептър” е лишено от носталгичния си чар, с оскърбително кратко екранно време и недостойна съдба за култовия си статут. И като за капак, външният вид на новия Макс е инспипиран от лика на бате Дензел в „Книгата на Илай”. Наречете ме традиционалист, но как да приема факта, че продължение на „Лудия Макс” използва имитация на „Лудия Макс”, за образа на оригиналния Луд Макс, ако не шибана подигравка? Тези критики може да звучат като дребнави заяждания, но комбинирани и приложени спрямо кино-легенда, са достатъчно деградиращи, за да доведат до чувство на пронизващо разочарование.
Горе казах „продължение”, но нека помислим над това какво точно е „Пътят на яростта” в контекста на първите три филма. Прикуъл ли е, римейк ли е, какво по дяволите е? Само не ми казвайте, че е reimagining, защото ще си повърна в устата! Според интернет, събитията в четвъртата част се явяват някъде между “The Road Warrior” и “Beyond Thunderdome”, което го прави нещо средно между продължение и рибуут /пробуут?/, но е ли е така в действителност? Ако приемем, че е така, то излизат няколко фрапиращи противоречия – как Макс шофира „Интерсептър”-а, след като, ако не ме лъже детската памет, колата му бе взривена в края на “The Road Warrior”? Как така щерката на Лени Кравиц /нямам представа как се казваше политически коректната й героиня/ си играеше с миниатюрната музикална кутийка, която Макс лично подари на чорлавото туземче от втория филм? Независимо дали го приемате като директен четвърти епизод, или като свободна версия, хронологично следваща “Mad Max 2”, филмът категорично прецаква continuity-то си.
Имортан Джо е много по-магнетичен от Макс, да не говорим, че актьорът играе по-добре с маска, отколкото Том Харди без
Но казах „сценарий”, така че ще се спра на него, или по-скоро – на липсата му. Знам, че това винаги е била мръсна дума за „Лудият Макс”, но тук говорим за нови низини в наратива. Група брички тръгват от т. А до т. Б, пресичайки пустинни пейзажи в пост-нуклеарен стил, на фона на стрелби, блъсканици и гърмежи за запълване на времето и разсейване на рационалното мислене. След едночасова гонка, групичката пристига до т. Б с минимум жертви, слава на Бвана Кубва! Ако си мислите, че там ситуацията се променя, жестоко се лъжете! Групичката внезапно осъзнава, че пътуването от т.А до т.Б е било безсмислено /ха, добър ден!/ и решава да се върне обратно до т.А по абсолютно същия път, правейки абсолютно същото, каквото до момента. И така до финалните надписи.
В тази хаотична структура имаме и дефектна романтична нишка между Нукс и Някаква Жена, включена по неведоми причини и с опозоряващи резултати. Любовна драма ли трябваше да усетя там, или трябваше да съчувствам на някого? Не ми стана ясно, съжалявам. Може би, защото диалогът е далеч под пределите на позволения елементаризъм. Някои от разговорите бяха на суб-пародийно ниво, а умишлено комичните реплики оставаха да висят във въздуха, неубедителни и неловки, по-скоро като депресиращ черен хумор, отколкото като метод за разведряване на обстановката. Личният ми фаворит беше нещо от рода на: „От всички крака, ти уцели точно този, който е привързан към любимката му!” /?!/ Далеч съм от мисълта, че в “The Road Warrior” имаше някаква комплицирана сюжетна интрига, ала за онова време и онези стандарти, дори само фактът, че никога дотогава не бе правено подобно нещо, оказа влияние. Проблемът е, че сега сме 2015 година от 21 век, когато не само киното, но и зрителите са /смея ли да го кажа?/ малко по-интелигентни. Не може да вземеш премиса на френетичен абсурдизъм от 1981 г. и да го повториш дословно 35 години по-късно, но с по-еволюирала техника. Евтино е, жалко е. Много е жалко.
Чарлийз Терон успява да придаде на Фюриоза онази култовост, която само героини като Елън Рипли и Сара Конър притежават
Личи си, че това е първият игрален проект на Джордж Милър от почти 20 години /предишният бе свинският адвенчър „Бейб в града”/, понеже 70-годишният австралиец определено е забуксувал. Милър винаги се е славил като визионер, а не разказвач, но само една адреналинова симфония, колкото и спираща дъха да е, просто не върши работа. Да умееш да снимаш грандиозен авто-спектакъл през 2015 година не е нещо, което трябва да се оценява като подвиг, защото знаете ли кой друг може да го прави? Майкъл Бей. Колкото до музикалното оформление, нямам нищо против, щом популярни музиканти се пробват като филмови композитори /Daft Punk и M83 бяха адски сполучливи попадения за респективните си продукции/ и признавам, че две-три от композициите на Том Холкенборг a.k.a. Junkie XL са надъхващи /най-вече „Brother in Arms“ и „Storm is Coming“/, но основната му тема се повтаря почти през цялото действие, а на места е заглушена от грохота на автомобилните двигатели. /може би затова парчетата ми харесаха повече, когато ги слушах извън филма/ Добри новини мога да кажа за операторската работа на оскароносеца Джон Сийл, който благодарение на ригнатите си камери е запечатал уникални гледки, едновременно плашещи и сюрреалистични, а отделни кадри направо удрят в естетическия зенит. /епичната пясъчна буря например/ Личи си, че Милър има набито око за визуални благини и фантастични пейзажи, но през 2015 година това не бива да се оценява като подвиг, защото знаете ли кой друг филм с Чарлийз Терон имаше куп визуални благини и фантастични пейзажи? „Прометей”.
Най ме е яд, че огромният потенциал на „Пътят на яростта” е потресаващо слабо реализиран. Филмът можеше да служи като сериозен антивоенен коментар /апокалиптичен свят, раздиран от конфликти за гориво, в който злодеите се казват War Boys/ или дори като критика към религиозния фанатизъм /обитателите на Цитаделата идолизират двигател V8, а ултимативният смисъл на съществуването им е да загинат за фалшивия си лидер/, но Милър е толкова концентриран върху дивашкия ритъм на екшъна, че е дръпнал шалтера на цялата експозиция, което оставя иначе обещаващата атмосфера без така необходимата плътност. Екипът е вложил повече старание върху дизайна на продукцията, отколкото върху по-абстрактните, но много по-витални аспекти. Говорейки за дизайна, „Пътят на яростта” притежава колекция от гротескни возила с вида на метални страшилища, излезли от кошмарите на инженерен Франкенщайн. Някои от таратайките в армадата на Имортан Джо и главно цистерната на Фюриоза си имат направо собствена индивидуалност. Не би било крайно, ако кажа, че автомобилите в „Пътят на яростта” са много по-запомнящи се от живите хора вътре. Ала през 2015 година това не бива да се оценява като подвиг, защото знаете ли в коя друга поредица колите са по-интригуващи от хората? „Бързи и яростни”.
„Баси големите ръки, чуек! Уродска раута!“
Истинските адмирации в „Пътят на яростта” отиват за невероятните каскади, често водещи до аритмия. Дори аз не мога да кажа на бялото черно – хореографията на баталните сцени е изключителна. Някои от свирепите автомобилни стънтове са не само вцепеняващи, ами направо перверзно екстатични. /и всички са показани в трейлърите/ Най-якото е, че Милър е пословично педантичен в изискването си за натурализъм, така че дори най-невъобразимите пируети са заснети с минимум CGI и old-school практически ефекти. Обаче признавайки несъмнено първокласната стилистика на „Пътят на яростта”, бих задал и въпроса “Какво от това?!” Какво от това, че целият филм е колосална циркова арена, където автомобили и хора демонстрират смайващи акробатични маневри? Какво от това, че всичко е тежкокалибрена, високооборотна, но нискоинтелигентна рок-опера? Нима хората предпочитат да гледат рециклирани екшъни от началото на 80-те, а не нещо наистина креативно и неповторимо? Ако това е летвата, към която киното ще се стреми през следващото десетилетие, аз не желая да имам нищо общо с това бъдеще!
Вече усещам как фенбойчетата се опитват да ме открият по IP адрес, за да ме изкормят, така че смятам да привършвам. Негативното мнение ме прави малцинство, но ще си го отстоявам. Най-афектиран съм от факта, че „Пътят на яростта” имаше ресурсите да бъде нещо много повече от главозамайващ, но изпразнен от съдържание, екшън клип. Вместо това се опитва да е провокативен и арогантен, ала всъщност е убийствено клише, вкарано в типично холивудска рамка – тотален контрол от страна на студиото и злоупотреба със задължителното, но ненужно 3-D. Опитва се да възкреси „мачо“ образец от миналия век, но реално е тържество на модерния феминизъм. Опитва се да е небрежно драматичен, но борави с необуздана инфантилност и игрива уродливост, която никой не би приел насериозно. Това ме подсеща за онази приказка, че понякога трейлърите са по-интересни от самия филм. Вече знам, че е вярна.
5.0/10
76 коментара
Comments feed for this article
17.05.2015 в 15:51
Negar krok
Скротуме, чалгар си беше, чалгар си и остана.
17.05.2015 в 16:53
Mad Martin
Сравняваш го с Прометей (филм който никой не разбра защо съществува) и Бързи и яростни (поредица която от приятен екшън се трансформира във великолепни каскади лишени от всякаква действителност). Лудия Макс е в жанра outrageous but believable action, целта му е да те хвърли в ненормален свят за 120 мин. и да излезеш изумен от залата – и го прави.
Имаше и куп забавни моменти, дори ми бе по-приятно от Ултрон, където всяка втора реплика бе вкарана насила за комичен ефект.
Играта беше на ниво при всеки персонаж. Нямаше излишък и проточени безцелно сцени. Каскадите бяха ненормално добри.
Да, Макс не е лийд, но без неговата помощ е ясно, че до никъде нямаше да стигнат. Сценария мога с гордост да твърдя, че е на светлинни години пред Интерстелар, където последните 40 минути решиха да се измъкнат тихомълком от всички заложени идеи.
Оплакваш се от неоригиналност – до сега нищо подобно не е имало, предизвиквам те да ми кжеш, кой филм има владетел тип Дарт Вейдър с куп наложници, умопомрачена армия пръскаща си хром на лицето и възхваляваща V8.
Бей правел същите експлозии, може и да си прав, но Милър поне има визуална представа защо, и го прави с доста по-добър финес.
Много от сцените ще останат дълго живи в съзнанието ми и това си е постижение. Същото мога да свидетелствам и за останалата част от групата с която го гледах. Кудос на монтажиста.Някой който е гледал Тансформърс 4 да каже какво помни от него.
Съгласен съм – недъгавостта ми идва в повече, но в постапокалипстичен свят се връзва.
Дългичко стана, но съжалявам, че не ти е допаднало защото обикновенно целиш нещата.
Времето ще покаже, но за мен е инстантна класика.
17.05.2015 в 17:25
cinemascrotum
Абсолютно съм съгласен, че филмът има уникални екшън сцени. /видяхме ги в трейлърите, ама карай/ и напълно съзнавам защо е толкова масово хвален. Но също като „Прометей“ е окулярна глезотия с огромен потенциал, а едноизмерна екзекуция. Смяташ ли, че е достатъчно за един филм да е просто поредица от ефектни каскади, без никаква смислена спойка помежду им? „Пътят на яростта“ е стабилен екшън, на който обаче му липсва всичко останало. Това ми е проблемът.
17.05.2015 в 18:00
Mad Martin
Всъщност смятам, че екшъна трябва да забавлява креативно (не по детски му тип Джи Ай Джо), точно както Терминатор 2, Умирай трудно, На ръба на утрешния ден и Пътят на яростта. Това с трейлъра го преекспонираш и не е чак толкова вярно, както за други филми. Първите 15 минути на този филм са 80% от трейлърите. Ако гледаш всеки изтекъл клип в тубата със сигурност няма да ти е интересно. Аз избягвам, но тук вече темата е друга.
Всеки намира смисъл в различни неща. Имаше мотиви за изкупление, за слепите вярвания, за любов, инвайърментален мотив, за търсене на ново начало, за еманципация, и няколко които немога да обособя. 😀
Да се надяваме, че другите тазгодишни рибуути ще са поне на нивото на този.
17.05.2015 в 18:12
cinemascrotum
„Умирай трудно“ и „Терминатор 2“ са идеални примери, в които сензационни екшън сцени /за времето си/ са допълнени от интересен сюжет и реалистична драма. Точно нещата, които липсват тук.
P.S. „Пътят на яростта“ не е толкова рибуут, колкото re-take на „The Road Warrior“. Всъщност, дори не знам какво е.
21.05.2015 в 13:44
Деян
Скротуме, съжалявам, но не съм съгласен. Темата за феминизма, темата за радикалната религия (Нукс с неговата несъществуваща Валхала), темата за разбиването на оковите. Доста неща има, за които можеш да си поговориш с една добра компания, след като си гледал филма.
Според мен този път не ти се е получило гледането 🙂
21.05.2015 в 14:45
cinemascrotum
Никъде не оспорвам темата за феминизма и религията, споменал съм ги и в „ревюто“. Всеки филм работи с някакви теми – дори филмите на Адам Сандлър. Въпросът е доколко са подходящи и как са реализирани. Темите в „Пътят на яростта“ са на зародишно ниво, загатнати и хвърлени в общия куп, колкото да служат за контрааргумент на мрънкачи като мен. 🙂 Или трябваше да ги развият както трябва, или изобщо да не ги включват. Да не говорим, че точно темата за еманципираните родилки играе огромен фактор при високите оценки на филма от женската аудитория. 🙂
Може би не ми се е получило гледането – и това е вариант. А може би просто съвременните зрители /имайте предвид 20-40 години, а не 50+ години, на колкото реално са оригиналните фенове на „The Road Warrior“/ са толкова зажаднели за старомоден екшън, че се радват и на малкото. Някои хора могат да намерят смисъл и в шепа пясък, но за мен „Пътят на яростта“ няма да издържи проверката на времето и след 30 години едва ли някой ще го определя като „класика“.
18.05.2015 в 01:44
Веско
„Оплакваш се от неоригиналност – до сега нищо подобно не е имало, предизвиквам те да ми кжеш, кой филм има владетел тип Дарт Вейдър с куп наложници, умопомрачена армия пръскаща си хром на лицето и възхваляваща V8.“
Ами…оригиналният Планетата на Маймуните 2 (май 2 или 3). Подземните, упомрачени изперколяци които четяха мисли и почитаха позлатена атомна бомба примерно?
03.06.2015 в 11:37
beherit
Сериозно ли сравняваш Интерстелар с това ? Ако наистина отиваш на кино да ти експлодира мозъка от визуални ефекти тогава да Интерстелар не е твоя филм 🙂
17.05.2015 в 16:55
OperationKino
„“Лудия Макс: Пътят на яростта” е кинематографичен шедьовър според всички тълкувания на думата, предефиниращ не само постапокалиптичния жанр, но изцяло представите за екшън.“
17.05.2015 в 17:16
cinemascrotum
Филмът не е нищо подобно, а също така не толерирам линкове към чужди сайтове.
17.05.2015 в 19:25
Philipotel
Е, не може да е по-лошо от третата част. Вместо Тина Търнар има Чарлийз Терон, и доколкото разбирам няма 40 минутно детско отклонение ала Питър Пан
17.05.2015 в 19:28
Именно
Единствената забележка е постоянното сравнение с трилогията. Да, 4-ката нямаше да е същото без предишните филми, но тоя Макс не е оня, а алтернативна версия. Основната идея, но с нови лица (ако бяха взели Гибсън за ролята или като баща/наставник на млад бунтар – щеше да е комедия като предстоящия беловлас Т5 (чийто пък създател си прецени, че 2-та филма са достатъчни)). Все пак можеше и само камео на Мел, както доста елементи са просто намигвания, „великденски яйца“ за старите фенове.
Издаденият саундтрак е 2+ часа и сякаш нямаше по-подходящ композитор за филма. По-култово би се получило единствено И с песни на пънк/рок/алтърнатив-банди, ала „Spawn“ OST etc…
17.05.2015 в 21:41
dreamer
Не те мразим, бе, Скротуме. Сега поне разбрах какво имаше в предвид като пропуснат потенциал и… имаш право – можеше да се добави актуално послание. Но и в този си вид филмът е прекрасен и заема достойното си място до останалите. Не искам да се повтарям, но не сюжета и диалозите правят Mad Max култов, а именно атмосферата и харизматичните образи обитаващи я
17.05.2015 в 22:21
cinemascrotum
Съгласен съм с последното ти изречение, но баш затова ме е яд – че атмосферата в „Пътят на яростта“, която безспорно можеше да се развие до смазващо ниво, е оставена на произвола, а харизмата на главния герой я няма никаква.
P.S. Предпочитам да ме мразите. Иначе не би ми било интересно.
17.05.2015 в 22:47
dreamer
Очевидно е, че това, което виждам като плюс, ти виждаш като два минуса – хоризонтален и вертикален. Относно персонажа на Харди – това не е същия Макс, а по-скоро някакъв морален наследник на легендата за Road Warrior, която се носи из пустинята. Знам, че някои елементи правят това да изглежда странно, но е така. Не знам защо се е провалило камеото на Мел Гибсън, но присъства в оригиналния сценарий като идеята е именно да разграничи двата персонажа. Междувременно армията непретенциозни фенбойчета започна подписка да измоли от Милър още един филм. Макар че ме съмнява да има сили да режисира лично, но знае ли човек – толкова години не вярвах, че изобщо ще видя този филм осъществен
P.S. Щях, ма Бвана Кубва ме разтопи
28.05.2015 в 09:05
БенХурката
Обикновено човек мрази някой, който е повече от него в някаква област. От „ревютата“ ти лъха обаче само опити за логорея, самопомазване със светената ти семенна течност и послания ‘си ибало маата, колко съм умен, но тъпаците не могат да го схванат“ 🙂 Taka,че никой не те мрази, смеем ти се. Ще те взема за придворен шут..или шутка би било по-подходящо.
Апропо, събота и неделя ходиш ли си на село?
17.05.2015 в 22:53
Васил
Прекалено ниска оценка за филма, според мен. Съгласен съм със скротума относно ролята на Макс в този филм – видимо беше принизена, това не ми хареса, Том Харди въобще няма това излъчване като Мел. Например нито веднъж не се усмихна, за разлика от налудничавия поглед и ухилването, което беше характерно за героите на Мел. Нали някак трябва да оправдае „Лудия“ в името си?
Но пък Харди е подписал вече за още цели 3(!) филма за Лудия Макс, а и Фюриоса по всяка вероятност ще присъства в тях. Между другото, роди се нова филмова амазонка, това не е малко постижение.
За почти всичко останало не съм съгласен обаче. Да, липсваше дълбок сюжет, но във Вселената на Макс такъв според мен не може и да има. Това е една фентъзи реалност, в която гротескното и лудото е герой сам по себе си, а не фон. Поредицата роди цял един суб-жанр, към който се числи и кощунствено споменатата „Бързи и яростни“ поредица. Преследванията, каскадите и уродите са алфата и омегата, не е оправдано да се търси и нещо повече в „Лудия Макс“. Защото това е измислена реалност, такава не може да съществува – не може в свят, в който горивото и водата са кът, всички да се размотават с МПС-та наляво и надясно, карайки бясно по цял ден. Да сглобяват монстър-тръкове, а да няма един работещ трактор. Оскъдните резервни части и инженерни способности да се влагат в правене на къстъм-возила, вместо в машини и технологии за оцеляване, като изкуствено напояване или вятърни електроцентрали например. 🙂 Да правиш турбо-чарджъри, докато умираш от жажда, глад и болести. 🙂 Няма логика и такъв свят не може да съществува, затова е фентъзи.
Това е една комиксова реалност и няма какво да се търси прекален смисъл в нея – важно е зрелището и адреналина. А там Джордж Милър е изкласил и затова съм много доволен от филма.
17.05.2015 в 23:04
cinemascrotum
Грешно си ме разбрал – аз изобщо не търся смисъл в „Пътят на яростта“, но пак казвам – не бих отказал малко сюжет, по-разработена атмосфера и стабилен титуляр. Това са различни неща. Никъде не критикувам липсата на логика в света на Макс, но ме дразни фактът, че филмът е върволица от екшън сцени, които не са закърпени от кохерентна история, а разчитат само на първосигнално зрелище.
Колкото до Фюриоза, любопитен факт е, че още в етапите на пре-продукция е имало сценарий за два индивидуални филма – по един за Фюриоза и за Макс. Впоследствие, студиото е решило да комбинира двата героя в общ филм, което донякъде е причина за настоящата бърканица. Не е сигурно дали Фюриоза ще присъства в сикуъла, но със сигурност ще се сдобие с поне един спиноф. 🙂
17.05.2015 в 23:33
Васил
Малко повече сюжет и аз не бих отказал, за стабилния титуляр се съгласих (спокойно може да се каже, че Фюриоса засенчва Макс), а за атмосферта… не знам, според мен си беше великолепна и така.
Между другото, само на мен ли ми се струва, или Том Харди има един начин на говорене, който го прави да звучи едновременно като слабоумно дете и като някой, на който английския не му е роден език? Това беше най-дразнещо в персонажа, въобще не ми се връзва с героя на Мел Гибсън.
Спин-оф за Фюриоса ще приветствам с двете ръце.
17.05.2015 в 23:44
cinemascrotum
Хахаха, точно този начин на говорене на Харди имах предвид в ревюто, евала.
+1 и за налудничавия поглед на Мел Гибсън. 🙂
26.07.2015 в 19:13
stefan
филмът няма нужда от кохерентна история. самия факт че се връщат посредата (всяко връщане е в средата на едно отиване показва сюжетна self awareness. за мен цистерната беше пълна с кърма, петрол 2.0. сливането на мад макс с тълпата накрая е най „кохерентния“ момент, филмът няма нужда от зрители. за целия филм не успях да си запаля цигара, камо ли да отида до тоалетна. похвали се с такива филми и после ще говорим.
27.07.2015 в 09:24
cinemascrotum
Доводите от типа „много е добър, защото… за целия филм не успях да отида до тоалетната“ са непоклатимо логични и брилянтен показател за нивото на харесалите „Лудия Макс“.
17.05.2015 в 23:03
Дон Топчо
От към заснемане на филма-евла,ако и не бледнееше персонажа на главния герой и малко сюжетната линия не бозеше,можеше да стане
шедьовър.Ма Лом и Лондон са два различни грава все пак.
Все пак на мен ми хареса,като фен на поредицата.Ех,а бяхме млади.
18.05.2015 в 12:10
Mad Max
Скротум, аз само да те питам нещо в бързината – от настроението в ревюто, както и от FB статусът ти, добивам впечатление, че доста високо оценяваш старите серии на Милър с Мел Гибсън и предполагам (нормално) с най-висока оценка се ползва втората серия … та, въпросът ми е – доколко сценарият на втората серия отговаря на критериите ти, които оценяват сценария на Fury Road като несъществуващ ?
18.05.2015 в 13:52
cinemascrotum
Първо – не може да се използват еднакви критерии за оценка на филм от 1981 година и 2015 година. Винаги ще има елемент на времеви и даже възрастов субективизъм. Второ – никъде не сравнявам двата сценария, нито твърдя че “The Road Warrior” има по-добър, или по-интересен сюжет от “Пътят на яростта” – на всеки е ясно, че и двата филма са еднакво кухи. „Лудият Макс 2” не е по-добър, защото е по-смислен, или по-логичен, а защото се превърна в game-changer, спечелвайки зрителите не със сюжет, а точно с нещата, които липсват в „Пътят на яростта” – безпрецедентна за времето си атмосфера и перфектно реализиран образ с историческа стойност.
В контекста на годината, през която излиза и стандартите на онова време, “The Road Warrior” беше нещо невиждано – никога дотогава не беше представян пост-апокалиптичeн сетинг по такъв нечовешки и шокиращ начин. Той се превърна в култ, защото беше нещо повече от серия лудешки каскади – дори ако ИГНОРИРАМЕ екшъна му, „Лудият Макс 2” все още превъзхожда, дори само от философска и психологическа гледна точка. Това буквално бе Кота нула на целия суб-жанр. Да не говорим, че там Макс БЕШЕ Макс в най-суровия си и ефектен вид, какъвто го помним и до днес.
Липсата на сюжет в “Mad Max 2” бе оправдана, защото той беше 80-тарски символ на първичното – първичен екшън, първични човешки емоции, първични инстинкти, показани за пръв път по такъв първичен начин. Липсата на сюжет в „Пътят на яростта” обаче не е извинима, защото той не е оригинал, не е дори продължение, а нещо по средата, излизащо десетилетия след актуалното си време, с чисто финансова цел. Той не променя статуквото, нито еволюира поредицата, даже напротив – деградира класическия образ, който му се води като епицентър.
18.05.2015 в 16:17
Mad Max
Както си написал по-долу в един свой коментар – „Изкуството е субективно. Затова и всеки има право на различно мнение.“
Твоите аргументи обезсилват моите, защото това, което ти смяташ за минус, аз го изтъквам като плюс и каквото и да ти редя в подкрепа на моето мнение, то просто ще увисне във въздуха.
Искрено съжалявам, че не си намерил вдъхновение да погледнеш на филма с други очи … или по-скоро – още не мога да повярвам, че не ти е харесал
18.05.2015 в 13:45
mimitar
С риск да стана досаден, все пак ще споделя отново статията по темата на „пиратска касетка“, защото смятам, че имат право в нещата, които пишат. Иначе, скротуме, относно ревюто, добро е, но повечето неща, които посочваш като негативи са по-скоро субективни и също така явно за доста хора са по-скоро положителни черти 🙂
18.05.2015 в 14:12
cinemascrotum
С риск и аз да стана досаден /и може би дори груб?/, ще повторя коментара си от по-горе, че филмът не е нищо подобно и не толерирам линкове към чужди сайтове. /предишният ти линк мина метър, обаче тая статия е чиста фенбойска полюция/
Всяка критика, или хвалба, е субективна. Изкуството е субективно. Затова и всеки има право на различно мнение. Лайното за някои е шедьовър за други. И обратното.
18.05.2015 в 15:47
mimitar
хаха като е полюция трябваше да викнеш полиция…(схвана ли у-а-у) 😀
Силно се съмнявам, че може да си по-груб или неадекватен от един голям народен писач за кино – Г-н Апостлов. Така, че не се притеснявай да си груб 😀 Иначе, да, естествено, че е субективно, нали това му е якото…просто този път, за разлика от Интерстелар, например, ти не си на правилната позиция 😉
18.05.2015 в 21:18
score
Това тук не е ревю или позиция, а безмислено бръщолевене.
18.05.2015 в 22:33
Ники
Гледах днес филмът на 3D и реално след като свърши се чувствах празен. Визуално задоволен, но празен. Филмът определено показва докъде се простират уменията на USA в създаването на зрелища и блокбъстъри, но ако го погледнете отгоре и знаете какво ви предлагат първите 3 части ще усетите, че всичко, което представлява Mad Max 4 е нищо повече от филм създаден градейки около името Луд на Макс по модел на Бързи и Яростни, но от друга епоха – взета от предходните части. Филм създаден за парите на масите. Ако извадя уау ефектите той е около 4/10 в imdb. Тръгнали да бягат и внезапно се върнали като жените намерените преди да се върнат измрели. Плосък филм за любителите на зрелища. Разбира се, на мен ми допадна и бих го препоръчал на зяпачите.
19.05.2015 в 11:55
Mad Max
Коментар от типа:
– Има ли извънземни ?
– Не … виждал съм, но няма 😀
20.05.2015 в 21:07
Сойър
Аах, Китодар. 😀
19.05.2015 в 13:53
Chokes
Все ще се намерят косури бе ей ! Филмът имал уникални екшън сцени, но за жалост сме ги видяли в трeйлъра ;( Проклети трeйлъри повече няма да ви гледам !
19.05.2015 в 14:23
cinemascrotum
Горе ми казаха, че преекспонирам, но аз продължавам да твърдя,
че в конкретния случай рекламната кампания на „Пътят на яростта“ беше overkill, защото показа най-добрите екшън-шотове от филм, който разчиташе само на тях. Това е все едно да монтираш туистовете на Шямалан в трейлъра, а после да очакваш хората да не го приемат като кУсур.
19.05.2015 в 15:28
Mad Max
Че то и в трейлърите на „Гравитация“ видяхме почти всички спиращи дъха моменти, но не си спомням това да е било аргумент против 😉
19.05.2015 в 18:06
cinemascrotum
Виж сега, разбирам че се казваш Mad Max и съм наясно, че филмът ти е харесал, но нека не влизаме в глупави спорове. 🙂
И двама знаем, че „Гравитация“ не разчиташе единствено на спиращи дъха моменти, защото те бяха само в първата половина. Той беше многопластово преживяване, с обсебваща атмосфера, невероятно умело нагнетен съспенс и стягаща гърлото драма, потапящо зрителя в ситуация, незаснемана дотогава по такъв мащабен и впечатляващ начин. Последното изречение не може да се отнесе за „Пътят на яростта“, така че да – трейлърите му общо взето показаха есенцията на филма и не оставиха нищо за киното, освен една депресираща пустош. /в пряк и преносен смисъл/
Изкуството е субективно – не се ли разбрахме вече? 🙂
19.05.2015 в 19:31
Mad Max
Да бе, ясно …. бъзикам се, естествено и ми е ясно, че се хващаш за дребни кахъри, както и аз в случая 🙂 🙂 И за съжаление не се казвам Mad Max 😀
19.05.2015 в 19:41
Aleksander
„Да, вътре има човек на има Макс“ Малка грешка има тук, ако те интересува 🙂
19.05.2015 в 21:06
cinemascrotum
Ами… дейба! 😦
Благодаря за корекцията.
20.05.2015 в 01:19
Max Payne
Тук какви измислярчета има… Точно като писача, който е сътворил този бълвоч по-горе.
20.05.2015 в 08:42
kaun
Пишещият статии тук е боклук, но сега съм съгласен с него. Пътят на яростта е суперекшън. И дотам. Филм без душа и с никакво напрежение. Само седиш и гледаш красиви и бързи картинки. 5/10 му е също толкова нереалистична оценка колкото и 9/10. Давам му 7.
20.05.2015 в 11:03
Aleksander
Боклук е само този, който не търпи чуждото мнение.
Каква е причината да наричаш даден човек боклук? И него майка го е раждала, изхвърляла е боклука а?
Някои хора не се замислят въобще каква бълвоч изливат и как себе си заливат.
21.05.2015 в 17:03
Philipotel
Как да нямал сюжет – има: http://ic.pics.livejournal.com/vadim_panov/7105964/64402/64402_900.jpg
🙂
21.05.2015 в 17:33
cinemascrotum
Хахахах, това обяснява защо във филма имаше и руска реч. 😉
22.05.2015 в 19:00
Tragedy
Скротум, да те питам какво мислиш за новия сериал на Бай Мангал Шямалан – Уейъурд Пайнс. Як ли е? Струва ли си да го гледам?
22.05.2015 в 19:59
cinemascrotum
Нямам представа – ще изчакам да излезе целият сезон, преди да го гледам. Чел съм книгата, така че едва ли ще се изненадам от нещо, но ми е интересно какво е направил Шямаландъра с пилотния епизод.
23.05.2015 в 04:20
hstr
„…продължение на „Лудия Макс” използва имитация на „Лудия Макс”, за образа на оригиналния Луд Макс…“
Бе ясно, ама не е болка за умирачка. Далеч по-страшен беше вариантът „продължение на Индиана Джоунс имитира имитация на Индиана Джоунс“. Е тва е падение.
25.05.2015 в 00:13
Ники
На 37 съм и съм израстнал с този филм. Имам ретро автомобил в духа на „Прехващача“. Гледах „Път на яростта“ с един приятел – фен на автомобилите, но по-модерните. Имах големи очаквания към филма. След края, въпреки страхотните картини остана една празнота, горчилка. Мисля, че с този филм Милър целенасочено убива образа на стария Макс. Убива го с два куршума: Първо След пренебрежително малкото време, в което се вижда „Прехващача“ в началото, си казах – сигурно накрая ще се добере пак до него и ще си припомним старото време. Но не би. Случи се нещо по-лошо – не само го покараха „лошите“, ами и го смачкаха като детска играчка. Какъв Road Warior е Макс без своя „боен кон“, с които да търси справедливост. А втория куршум си беше отнетото лидерство на Макс. Съгласен съм с всичко в първия пост. Запитвали ли сте се защо третата серия беше пълен провал – ами Макс беше пешеходец в по-голямата част от филма. Лудия Макс винаги ще си остане като филма за самотния войн, търсещ справедливост, зад волана на Прехващача. Знам, че ще започнат вопли стига с тази носталгия, живеем в 21 век… Да но в един мъжки филм Холивуд слага главни действащи лица жени. Ние също можем да обичаме, да плачем, да мечтаем, но моля Ви не ни отнемайте привилегията ние да спасяваме жените, а не те нас. Просто природата го е измислила така. Все едно във следващия филм Секса и града главния герой да е мъж, който е пред диламата да си обръсне краката или да си имплантира косми, за да изглежда по-добре….
25.05.2015 в 01:21
Lostov
Всеки има право на мнение и затова ще завра моето тук. Аз не съм и очаквал този Луд Макс да е онзи Луд Макс от едно време. Не съм и очаквал кой знае каква комплицирана сюжетна линия. Очаквах един авто екшън, изпълнен с много яки каскади, напрежение, бързи обороти и го получих. Това, което гледах днес надхвърли очакванията ми. Този Луд Макс бе една много яка гонка с главозамайващи изпълнеия. Това е от тези филми, които са добри заради начина, по който са заснети, а не заради сюжет и сценарий. Да, сценарият не бе нещо особено, както и сюжета. Но визията, екшъна, напрежението, изпълненията, ефектите – затова този филм абсолютно си заслужава да се гледа на кино. Може и на торент, но този филм си е просто за кино. Хареса ми постапокалиптичната атмосфера и хората (съществата), които живеят в нея. Няколкото минути в началото от житието и битието на тези уроди в Цитаделата предизвикват любопитни въпроси: ама защо, кога, как се е стигнало до този начин на „живот“, който водят сега. Определено си е за продължение този Луд Макс – имаше си немалко вратички за такова. За мен, този филм е един арт шедьовър на кино изкуството, въпреки постния си сюжет и сценарий. Сигурен съм, че и Скротума се е изкефил, но все пак е длъжен да вкара хранилка за филма, инак няма да е той. 😉
Инак ревюто ме забавлява, Скротуме. Както и доста други, които съм чел. С това ревю (а и не само с това) може и да не съм съгласен за много неща, но не означава, че не оценявам стила ти на писане.
27.05.2015 в 00:21
Niko
Мисля, че основното предимство на филма е че ни представя един по-обран, по-тих главен герой, което не е задължително лошо даже напротив- да направим сравнение с Нео или Джеф Костело. Колкото уж по-безличен е главният герой, колкото маниерът му е незабележителен, толкова по-лесно е за зрителя да прожектира себе си чрез него и да преживее случващото се на екрана. Освен това ако Макс беше свръх нахакан „tuff guy“ от първата сцена цялото чувство за нуждата от оцеляване щеше да се изгуби. Мисля, че Том Харди се справи много добре, и не само той целия актьорски състав. Като видях онова лекенце от Джак и великаните си помислих, че много точно са го избрали да играе гнида в този филм, но накрая останах приятно изненадан от героя на Нъкс, от неговите подбуди и колко чист е всъщност той.
Светът, който са построили във тази продукция е другото предимство на филма. Директното те поглъща и те пренася от киносалона в пустошта. Всички малки детайли са добре дошли и изключително оригинални. Кой би се сетил за „Аква Кола“ или да представи автомобилните кормила като ритуални предмети? Да не говорим за „девствените колани“.
Като цяло филма е много хеви метал.
27.05.2015 в 09:49
cinemascrotum
@Lostov, не съм се изкефил на филма, колкото и да исках. Хранилката ми е изцяло искрена.
@Niko, тих и обран главен герой имахме още в “The Road Warrior”, където strong & silent типа беше издигнат на уестърн ниво. В „Пътят на яростта” имаме някакви заявки за tough guy рутина, но тя е премазана от безхарактерността на персонажа и липсата на каквато и да е искра в играта на Харди.
И какво е толкова предимството на света? Това е сетинг, който сме виждали буквално десетки пъти. Един „Waterworld”, който всички „разбирачи” плюят /въпреки, че е на 20 години, но продължава да има някои от най-добрите CGI-free екшън сцени за времето си и е заснет почти изцяло върху вода, което го прави безкрайно новаторски от кинематографична гледна точка/ показа наистина интригуващ свят с уникална атмосфера, който никога няма да видим отново. „Пътят на яростта” показва същото, което всеки друг пост-апокалиптичен филм показва и ще продължи да показва – опустошена земя, управлявана от вманиачен тиранин, контролиращ някакъв ресурс. Нищо ново под слънцето, просто добре полирани клишета.
29.05.2015 в 21:35
Niko
За Waterworld съм съгласен- има кашкавалени моменти, но като цяло си е класика. The Road Warrior има различна структура от Fury Road, други ударения. Като добавим времето и технологиите за сравнение мисля, че идеята е филмите да се различават. И това е доста смело според мен. Самият факт, че пренебрегнаха Интерсептора означава, че Милър не разчита единствено на фактора носталгия- нещо което убягна на Лукас. И пак беше забавно, интригуващо и героите бяха симпатични.
28.05.2015 в 16:36
ceko
Видях че си писал за филма, ама първо отидох да го гледам, че да не развалям кефа. Честно казано, очаквах да ми стане тъпо, както на Трансформърс(гледах го, за да видя, дали ще ми потече кръв от носа), но за мое учудване не можех да спра да се кефя през цялото време. Сигурно щото не съм някакъв луд фен на поредицата, а съм фен на мотори и бръмчене се накефих на MAX! По едно време ми се искаше да запаля някой тир и да бръмча из пустинята! Точно нелогичността и простия екшън ме изкефиха!
30.05.2015 в 11:47
Satyr73
За съжаление не е това което очаквах! Пълна загуба на време и пари.Реално цялата поредица си е такава – празна от смисъл. Единственият + е невероятното заснемане и оператора. 9 от мен за John Seale. Съжалявам, но това не е моят филм…
Поредицата е един първичен пост-апокалиптичен празен от смисъл екшън и оцеляване на ръба. Като говорим за такъв навремето Кевин костнър направи доста по-добри – “Воден свят” – “Пощальона”.Но като цяло жанра е пълно дърво. Единственото готино нещо в новия Макс е оператора.Друго ти е шит…
Трябва да призная, че наистина има елементи, които наистина ми харесаха – малки но съществено вкарани в сюжета, което го прави доста суров и реалистичен, граничещ с фантазията реализирана в един ум – Милър. Напр. мутантите на кокили преминаващи през блатото/уникална атмосфера/, китариста ненормален надъхващ пасмината, подбраните герой-мутанти изроди джуджето жрец, и най вече ненормалното заснемане на престрелката. John Seale просто трябва да получи Оскар за тази лента.Навремето засне голям филм с великия Менгела в Cold Mountain.Такова нещо дори в Тарантиновите филми не е постигано, въпреки че са ми били пример за това как се представя груба преекспонирана реалност подчертана с множеството кръв и разпилени части на тела и вътрешности. Признавам, че лентата си има своите достойнства при второ и трето гледане. Сякаш влакчето на ужасите няма край!
Ще преглътна Babe: Pig in the City и Happy Feet и ще отдам нужното на Милър уважение с тази последна лента.
Надявам се да запази същият брутален тон и в последващия Mad Max: The Wasteland.
Вихъра на предложените кадри е зашеметяващ и това е целта да вцепени сетивата – поради невъзможността да се възприеме на момента остава незадоволено съзнанието. Елементарна филмова техника прилагане още в началото на рекламите целяща да предизвика смут и град в съзнанието – нахвърлени мълниеносни кадри преминаващи пред очите.Но тази техника е практикувана както с дълбоко психологична цел /харесване на продукта без да знаеш изобщо че си го видял – подсъзнателно го усещаш че е минал пред погледа ти/ и другата цел – елементарна и финансова – рекламното времето струва много пари.
Някъде бях прочел едно мнение с което съм напълно съгласен – целият филм е сякаш един двучасов рекламен клип – евала на пича дето го е казал.
Така че не ми говори за кеф навремето за още по-кофти серийките на очилаткото George Miller заснел “Babe: Pig in the City”
01.06.2015 в 20:57
margo
Съгласна съм с всяка дума в ревюто. Филма е като подарък с шарена опаковка в който няма нищо.
По едно време ми напомни за един друг Милър – Франк – който също обича да показва еманципиран харем с разноцветни курви. Може да съм правила асоциации от скука и докато чакам следващата престрелка. Ако някой може да ми каже какво беше предназначението на кърмата? Ясно, за да покаже подчинението на жената, ама все за нещо трябва да трябва…
03.06.2015 в 00:14
Wasteland
Филмът е жесток и забавлява много.Има атмосфера, страхотни костюми и невероятни дизайни на превозни средства!Екшънът е на ниво, което кара филми като бързи и яростни да изглежда детски и смешен.Да не забравяме, че колите са построени и работещи, а не CGI.Който търси дълбокомислен сюжет, Скротуме мой, да го търси в друг филм – това не е най-важното в поредицата Mad Max, и никога не е било.
Скротуме, принципно кефиш, почти винаги си точен в ревютата, но тоя път категорично НЕ.
04.06.2015 в 18:23
Lostov
Fuck yeah!
04.06.2015 в 22:21
alejuve
Скротуме, защо изостави „Игра на тронове“? Там има доста матриал..
09.06.2015 в 04:14
Saifur
Филма е пълно разочарование и тотална загуба на време. Трябва да си 15 годишен тийнейджър или просто епичен nerd за да ти хареса. Ревщюто на Скротума отново е абсолютно точно , и напълно го подкрепям. Няма запомнящи се реплики, интересни герои , дори няма достатъчно екшън. Единственото оригинално нещо в филма е дизайна на някои от колите/камионите .Поредната Холивудска помия…
12.06.2015 в 11:04
Quazimodo
Наистина Том Харди, чеп за зеле не става, дори и в други филми, не знам защо го пробутват този артист. Дори умишлено фокуса тук да е към Ч. Терон, той пак стои скучно и за второстепенен герой. Наистина липсва лудото цинично лице на Гибсън, или ако не трябва да прилича на Гибсън, поне да е някакъв друг нов Луд Макс, или вече да не се казва филма така.
Наистина визията и екшън сцените са уникални, но можеше още малко да задълбочат сюжета, но сигурно са оставили тези философски апокалиптични термо-ядрени пластове за другите епизоди.
Имаше доста детайли и акценти, както и заигравки с Mercedes 🙂
В добрия смисъл на думата филма много ми напомня на Воден Свят с Кевин Костнър и лудия Денис Хопър.
А Бързи и Яростни отиде в грешна посока според мен, комерс и лустро, а можеше да задълбае в много интересни теми за лудостта и старите спортни автомобили..
А, и стига с тез английски чуждици ! Говорете на български, че не ви разбирам ….
16.06.2015 в 20:59
netrol
Ами тук всяка дума е точна, дори малко се е въздържал автора на ревюто.
Без цел и без посока, вярно е, и дори яростта във филма беше някаква такава – без страст, колкото и да се напъваха персонажите, като някакви кукли връз пясъка, дето се дърпат и блъскат за настроение на тълпата. Опитите за обърнат „воден свят“ ама без вода и други подобни епигонски паралели със съвременни оригинали си бяха жалки.
24.06.2015 в 01:50
Marccus
Браво Скротуме.
На средата на филма, след като ми стана скугчно да превъртам дългите екшън сцени, реших да прочета ревюто. Бях сигурен, че си нащракъл такова.
Голямо разочарование е този Макс, казвам го без да съм гледал или да помня предишните. Казвам го като голям фен на научната и апокалиптичната фантастика. Воден свят и Книгата на Илай, Пътят и Аз съм легенда, Забвение и Елизиум са в пъти по-смислени филми от този бълвоч.
19.12.2015 в 21:42
katerina
:))))нещо подобно преживях и аз – на 30-та минута ме заболя главата и изключих звука, гледах до края без звук и без проблем – всичко се разбира…накрая прочетох и ревюто на скротума, колкото да се съглася с него /както винаги/:)
17.07.2015 в 17:33
vqsko
Благодарение на това ревю изгледах The Road Warrior и както и предполагах, разликата между 2015 и 1981-ва е в дозата бруталност на насилието пред кадър. „Пътят“ е rated R, но изглежда като PG-13. Не може 2 часа някакви хора да се опитват да се избият взаимно и в същото време да няма размазани под гумите, разчленени, биене на труп от гняв (примерно де) или разни други неща от сорта, за които историята си плаче и без които емоционално изглежда кухо, ако и да е снимано с практикал ефекти.
The Road Warrior е далеч по-малко интензивен, но много по-брутален, имаше изнасилване, трошене на крака, зайо отнасящ стрела, горене на клада и други подобни действия, които човеците си причиняват (както и на зайо) като решат да се отдадат на трепане. Все пак не е филм за цветя и пеперуди и когато единствената цел на всеки един персонаж е да прати друг такъв в отвъдното, Пътят на яростта го прави престъпно еднообразно, безлично и зад кадър, сякаш му се ще да е невинно детско филмче с изроди.
Представям си ако от битките в Смело сърце се изреже пробиването на череп, рязането на крак и т.н. сякаш такива неща не се случват в ръкопашен бой, колко нелепо биха изглеждат поклащащите се статисти имитиращи сеч. (Може би колкото Том Харди в ролята на Уолъс). Нещо подобно се е случило с Пътят на яростта, в 21-ви век я няма оная дързост да изложиш префинената публика на малко натурализъм.
Иначе и двата филма са с огледален сюжет, една групичка от олигофрени се опитва да стигне от А до Б докато друга групичка им пречи. Макс е еднакво неадекватен спрямо обстоятелствата с тая разлика, че Гибсън и преди 30+ години е бил актьор, какъвто Харди няма никога да стане. Общо взето два филма, които искат да ти покажат малко сюрреалистичен стил и атмосфера, докато всъщност са те поканили да гледаш как се превзема цистерна.
08.12.2015 в 01:45
Radi
Филмът е готин, зашеметява, накрая гледаш ошашавен и ти се иска да го гледаш пак ! Статията е злобно – завистлива, по български ! С някакви претенции за интелигентност, и как днешния зрител бил по-умен, дрън, дрън, глупости ! На днешния зрител му харесват телевизия Планета и бате/кака Азис, това ако е ви е мерната единица, мога само да ви съжалявам. Филмът е за забавление, не за дълбоки размишления. Том Харди е секси, това е достатъчно, за тази роля не е нужно да играе някой голям актьор и да цитира Шекспир ! Мацките също са готини, на фона на яки злодеи, музиката също е в тон, всичко е страхотно. Не умеете да се наслаждавате на шоуто ! Гледайте турски сериали, там има сценарии и актьорска игра за ЕнтелеЕгетни зрители !
31.12.2015 в 11:35
Sarkoma
Винаги съм се радвал, когато коментарите, и то най – вече тук придобият смисъл на пубертетски спор. Окей, Скротума си плюе филма и всъщност в повечето неща които пише е прав. Между всички екшън сцени и визуални красоти които се виждат на екрана, не ви ли става скучно да гледате как Макс се разхожда из пустинята, а някакви фешън мацки с повече фон Дьо тен по себе си му мрънкат на главата? Честно казано, беше ми много смешно как полуживите(?!) си пръскаха някаква сребърна боя и откачаха, това си беше пример за секстанство по всички параграфи. На мен лично, всичко освен екшън сцените ми беше скучно. Но пък мога да кажа, че костюмите, филтрите използвани за камерите и всичко извън „сценария“ на действието ми хареса.
19.01.2016 в 10:01
Петко
Тук намерих доста сходен текст на места …..
http://no-comment.bg/just-comment/ludiiat-maks-pytiat-na-iarostta-10-pyti-po-maloumen.14036#free-comments-list
19.01.2016 в 12:03
cinemascrotum
Не сходен, ами направо копи-пейстнат. Не следя българските сайтове за ревюта, защото ми се повдига от стилистиката им, така че ако не ми беше казал, нямаше и да разбера. 🙂
Както и да е, сега Симона Стоилова ми дължи една свирка.
02.09.2016 в 13:52
Irene Adler
Малко късно коментирам филма, ама какво да правя, чак сега го гледах. Дълго време филма отлежаваше на моя компютър, защото до последно отказвах да го гледам, не за друго, но не харесвам оригиналната трилогия. До сега си мислех, че е заради органическата ми непоносимост към Мел Гибсън, но явно причината е, че всъщност не съм родена в правилното десетилетие. И, о, изненада, филма адски ми хареса. Съгласна съм, че от гледна точка на сценария не е нещо кой знае какво, но пък визуално надмина всичките ми очаквания. И как няма, в него има почти всичко, което би харесало на една жена (хихи):
1. Полуголи мъже се мятат насам натам като изоглавени 🙂
2. Том Харди, който нямаше да е лошо и него да разсъблекат малко повече. Все пак няма да му е за първи път, историята помни не един филм, в който се е показвал само по… организъм.
2. Полугол Никълъс Холт. Ама верно ли онова хамавото кюфте Маркъс се е превърнал в такъв висок, строен и добре сложен младеж? Явно пубертета се отразява добре на някои хора. Жалко, че не съм от тях.
3. Силна жена, която се бори за световен мир.
4. Секси мацки, които се борят за независимост.
5. Мнооооого джажди и машинарии. Тук нямаше как да не се сетя за Воден свят. Какво не му харесаха на тоя филм още се чудя.
6. И най-великата сцена на всички времена – онази с китариста. Което ми напомня за единственото нещо, което не ми харесва във филма – саундтракът. Е, може ли на такава визия да не вкараш повечко ток и жица? Според мен някоя скандинавска хеви метъл група повече би подхождала като за фон.
Та, така, чакам с нетърпение продължението, или каквото там ще бъде – прикуъл, съкуъл, не са ми много ясни тези термини.
22.02.2019 в 16:12
EFNY
Брат какво мислиш за култовата класика – Escape From New York.
22.02.2019 в 16:28
cinemascrotum
Хубав е. За времето си.
24.02.2019 в 03:02
EFNY
Благодаря ти за отговора, а мога ли да те попитам относно мнението ти за Public Enemies ?
24.02.2019 в 10:14
cinemascrotum
Не съм го гледал.
03.07.2019 в 22:28
боби
Много добър филм.